divendres, 29 de juny del 2018

El meu espai


Amiguets i amiguetes:

Dispose d’uns quants metres quadrats per a mi només. Entre la immensitat de l’inabastable univers hi ha una petita part que em pertany: els 80 metres quadrats de la casa (on tinc l’espai habitual on dorm, on menge, on cague, on folle, on llig, on faig allò que se’n diu viure), els 2 del cotxe, els 3 o 4 de lloc de treball, els que sempre tinc (tenim) al meu voltant que les normes de civisme ens atorguen en aquest punt del planeta, i els que compre quan llogue una habitació d’hotel o una butaca de teatre o una taula en un restaurant. Encara que si ho pense bé tot l’espai que en tinc és comprat d’una manera o una altra. En quan més diners més espai disponible (dos cases o més, jardí i piscina privada, cotxes i vaixells i avió privat, els últims pisos dels més moderns edificis...)

Un raconet, un territori, un domini. Un espai que és meu, en sóc el propietari, només si jo vull pot ser ocupat per altres, uns convidats a sopar, algú que duc a algun lloc, uns llavis amb la intenció de besar-me. És on rau la meua privacitat, el jo íntim, allò inconfessable del meu univers particular. El refugi necessari per a continuar a la gresca.

I si aquest espai minvara fins a una cambra compartida o a unes caixes de cartró o a un tros en una pastera de plàstic abarrotada de por i esperança en mig del no res?

Aleshores demanaria, exigiria, un petit espai, ni que fos per dignitat. I ensopegaria amb la por dels que tingueren metres de sobra de perdre’n algun, i la rigidesa ben interessada de normatives i legislacions, i la benpensant postura del “jo pague els meus impostos per a que les institucions se n’encarreguen”... I en acabant panys, forrellats, tanques, fronteres, reixats, concertines, vaixells a la deriva, traficants de persones...

Una altra volta tinc més preguntes que respostes, encara que l’única manera de trobar alguna resposta és fer-se una pregunta. En realitat no hi ha espai per a tots? L’espai propi és la materialització de la covardia social? Hi ha alguna normativa sobre les mides d’un espai mínim personal escaient de dignitat bàsica? Si l’espai anomenat públic és de tots, qui són eixos tots? Quin tros del meu espai estic disposat a cedir filantròpicament parlant?...

El comptador de paraules m’informa que em queda poc espai per a poder respondre tanta cosa, així que vos les deixe soltes per a que vos les respongau si us ve de gust o per a que us en feu un grapat més, si és el cas.


Ah! Se m’oblidava comptar els 4 o 5 metres del panteó o mausoleu, o els 2 del taüt, o els 30 cm del pot funerari, o els mil·límetres dispersos de les meues cendres... intents de posseir alguna cosa d’espai per a tota l’eternitat malgrat que no puguem gaudir-ne.

Salut i espai

Ara, que no només d’espai viu l’existència, també cal temps (que també es compra i que tampoc en tinc ara)




Amiguitos y amiguitas:
Dispongo de unos cuantos metros cuadrados para mí sólo. Entre la inmensidad del inabarcable universo hay una pequeña parte que me pertenece: los 80 metros cuadrados de la casa (donde tengo el espacio habitual donde duermo, donde como, donde cago, donde follo, donde leo, donde hago lo que se dice vivir), los 2 del coche, los 3 o 4 del puesto de trabajo, los que siempre tengo (tenemos) a mi alrededor que las normas de civismo nos otorgan en este punto del planeta, y los que compro cuando alquilo una habitación de hotel o una butaca de teatro o una mesa en un restaurante. Aunque si lo pienso bien todo el espacio que tengo está comprado de una manera u otra. En cuanto más dinero más espacio disponible (dos casas o más, jardín y piscina privada, coches y barcos y avión privado, los últimos pisos de los más modernos edificios...)
Un rinconcito, un territorio, un dominio. Un espacio que es mío, soy el propietario, sólo si yo quiero puede ser ocupado por otros, unos invitados a cenar, alguien que llevo a algún lugar, unos labios con la intención de besarme. Es donde radica mi privacidad, el yo íntimo, lo inconfesable de mi universo particular. El refugio necesario para continuar la juerga.
¿Y si este espacio mermará hasta un cuarto compartido o a unas cajas de cartón o a un trozo en una patera de plástico abarrotada de miedo y esperanza en medio de la nada?
Entonces pediría, exigiría, un pequeño espacio, aunque fuera por dignidad. Y tropezaría con el miedo de los que tuvieran metros de sobra de perder alguno, y la rigidez bien interesada de normativas y legislaciones, y la bienpensante postura del "yo pago mis impuestos para que las instituciones se encarguen"... Y al final cerraduras, cerrojos, vallas, fronteras, verjas, concertinas, barcos a la deriva, traficantes de personas...
Otra vez tengo más preguntas que respuestas, aunque la única manera de encontrar alguna respuesta es hacerse una pregunta. ¿En realidad no hay espacio para todos? ¿El espacio propio es la materialización de la cobardía social? ¿Hay alguna normativa sobre las medidas de un espacio mínimo personal adecuado de dignidad básica? ¿Si el espacio llamado público es de todos, quienes son esos todos? ¿Qué pedazo de mi espacio estoy dispuesto a ceder filantrópicamente hablando?...
El contador de palabras me informa que me queda poco espacio para poder responder tanta cosa, así que os las dejo sueltas para que os las respondáis si os apetece, o para que os hagáis un puñado más, si es el caso.

¡Ah! se me olvidaba contar los 3 o 4 del panteón o mausoleo, o los 2 del ataúd, o los 30 cm del bote funerario, o los milímetros dispersos de mis cenizas… intentos de poseer algo de espacio para toda la eternidad, aunque no los podamos disfrutar.
Salud y espacio
Ahora, que no sólo de espacio vive la existencia, también hace falta el tiempo (que también se compra y que tampoco tengo ahora)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Insectes

Amiguets i amiguetes Avui he estat a la clínica dental i el llum per a il·luminar la meua cavitat bucal em semblava el cap d’un insect...